اول مارس 2024 - با بیش از 90 هزار فرد در انتظار پیوند کلیه در ایالات متحده، تقاضا از عرضه ی موجود فراتر رفته است - که بر اهمیت حیاتی شناسایی راه های ایمن برای گسترش مجموعه اهداکنندگان کلیه تأکید دارد.

دکتر نعیم عیسی، نفرولوژیست پیوند در کلینیک مایو، می گوید: تا همین اواخر، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان اهداکنندگان بالقوه ی کلیه زنده، مورد قبول نبودند. اکنون، با پیروی از معیارهای سختگیرانه، برخی از این بیماران ممکن است واجد شرایط اهدای پیوند کلیه باشند و بتوانند به رفع شکاف این نیاز روزافزون به اهداکنندگان کلیه زنده کمک کنند.

هر هشت دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند کلیه ی کشور اضافه می شود.

دکتر عیسی گفت: متأسفانه در این کشور فاصله زیادی بین تقاضا برای پیوند کلیه و تامین اعضای اهداکنندگان فوت شده وجود دارد. دیالیز، یک گزینه برای بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی است. اگرچه دکتر عیسی تاکید کرد که پیوند ارجح است - و داشتن یک اهدا کننده ی زنده بهترین گزینه است.

او افزود: پیوند کلیه مزایای بیشتری برای بقا دارد، و طول عمر افراد نیازمند به پیوند کلیه را افزایش می دهد و به همین دلیل است که گسترش مجموعه افراد واجد شرایط برای اهدای کلیه اهمیت دارد.

دکتر عیسی گفت: اجازه دادن به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است راه را برای برخی از افرادی که قبلا واجد شرایط اهدای کلیه ی زنده بالقوه نبوده اند، باز کند.

معیارهای فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای اهدای کلیه زنده

افراد واجد شرایط باید بالای 60 سال سن داشته باشند، دیابت نوع 2 آنها به خوبی کنترل شده باشد، انسولین دریافت نکرده باشند و سابقه خانوادگی بیماری کلیوی نداشته باشند.

دکتر عیسی گفت: «هر فرد بالقوه‌ای که می‌خواهد کاندیدای اهدای کلیه زنده باشد، باید تحت یک ارزیابی سلامت کامل و معاینه کامل قرار گیرد تا از سلامت کافی او اطمینان حاصل شود. این در مورد محافظت از سلامت کلی اهدا کننده ی بالقوه است - در حالی که به کاهش این شکاف کمک می کند.».

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-kidney-donor-pool-diabetes.html